Biografia

Maciej Zakrzewski – organista, kompozytor, improwizator, bloger. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Wykładowca (adiunkt) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obok zajęć z instrumentu głównego prowadzi także lekcje harmonii praktycznej, gry liturgicznej, realizacji basso continuo oraz kameralistyki. Twórca muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, kameralnej oraz filmowej.

 

Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. W 2024 roku został laureatem konkursu kompozytorskiego „New Hansa Organ Book”. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha.

 

Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Simultaneo, Chórem Music Everywhere oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/  „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną. Jego kompozycje wykonywali tak znamienici artyści jak Konstanty Andrzej Kulka, Polish Violin Duo, Poznań Brass Quintet, Dorota Szczepańska, Ewa Tracz, Beata Moryto. Wybrane utwory Zakrzewskiego ukazały się nakładem wydawnictw: Ars Musica oraz Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr hab. Hanny Dys. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Miasta Gdańska. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego”w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Autor licznych artykułów naukowych traktujących zarówno o interpretacji muzyki organowej jak i improwizacji. Zasiada w jury konkursów interpretacji muzyki organowej, kameralnej, a także  improwizacji i kompozycji.

 

Facebook Zakrzewski – composer/organist

Spis kompozycji:

 

  • „Hymne à la Vierge Marie” for organ /Litanies/ (2024)
  • „Efekt motyla” for strings (2024)
  • „Magnificat kaszubski” na solistów, chór i organy (2024)
  • “Zeit der Zeiten” na organy solo (2024)
  • „There is always hope” na gitarę i organy (2024)
  • “New destination” na skrzypce, altówkę i organy (2024)
  • “Ave verum” for sopran and organ (2024)
  • “The Deer’s cry” na kontratenor i organy (2024)
  • “Don’t say even a word” na altówkę i organy (2024)
  • “Silent Easter” na altówkę i organy (2024)
  • “Efekt motyla” for orchestra (2024)
  • “Colours of the Winds” for strings (2024)
  • Ceremony of Carols for strings (2023)
  • Fanfara na inaugurację organów w Przywidzu (2023)
  • “Why do I love” You Sir for sopran and piano (2023)
  • “2 Lieder der Unendlichkeit” (2023)
  • “Don’t say even a word” na skrzypce i organy (2023)
  • “Sun’s spectrum” for organ solo (2023)
  • “Eisemkeit” – pieśń na baryton i orkiestrę smyczkową (2023)
  • „Calling for peace” na organy solo (2023)
  • „Portal 78” na zespół instrumentów klawiszowych (2023)
  • „Bells” na orkiestrę smyczkową (2022)
  • „Kołysanka dla Tadzia” na fortepian (2022)
  • „Delight of feelings” na 3 altówki (2022)
  • „Pieśń nad pieśniami” na tenor, cytrę, trzy altówki (2022)
  • „Małe dziękczynienia” – 30 miniatur na fortepian solo (2022/2023)
  • „Adagio” ze Suity Modalnej F. Peetersa – transkrypcja na flet klarnet i organy (2022) –
  • „Trois Mouvements”- transkrypcja utworu J. Alaina na flet klarnet i organy (2022)
  • „Virga Jesse”-transkrypcja motetu A. Brucknera na organy solo (2022)
  • „3 movements from unexisted moovie” – I. Allegro, II. Andante, III. Tranquillo (2022)
  • „Szepty” na organy (1. Lumen de lumine, 2. Mała passacaglia na mały koniec świata 3. Mana) (2022)
  • „In saecula saeculorum” for organ duet (2020 – 2022)
  • „Air de cour” for strings (2021/2022)
  • „Lamento” for 2 violins and cello (2021)
  • „Og Bakom Synger Skogene” na dwoje skrzypiec (2021)
  • „In die Ewigkeit” for organ duet (2021)
  • „Na początku nic nie było” – na oktet wokalny (2021)
  • „Wierzyłem zawsze” – na oktet wokalny (2021)
  • „Miałem w sobie ongi” – na oktet wokalny (2021)
  • „Haeven or sky?” For strings (2021)
  • „My mistress eyes” for vocal octet (2021)
  • „divine incoherence” for winds (2021)
  • „Unser Vater” na sopran i organy (2021)
  • „Sonata da chiesa” per violin and organ (2021)
  • „Mirrors” for guitar and piano (I. Saiko, II. Kenso, III. Fukinsei) (2021)
  • „Requiem” do słów R. Landowskiego na oktet wokalny, dzwony, saksofon i orkiestrę kameralną (2020-2022)
  • „Dankpsalm for strings” (2021)
  • „De Anima” for organ solo: 1. Expecto, 2. Interrogatio, 3. Mysterium amoris, 4. Plenitudo (2020 – 2022)
  • „Suita bizarna” na organy (2020-2022) Preludium , Chorale, Toccata
  • „Blessed feelings” na fortepian (2020)
  • „Metamorfozy” na organy i orkiestrę kameralną (2020)
  • „Medytacja” na skrzypce i organy (2020)
  • „6 Pieśni czasów zarazy” na sopran i fortepian (2020)
  • „Sinfonia Sacra” /Ave Maria – Stabat Mater – Regina coeli/ na sopran i orkiestrę smyczkową (2020 – 2023)
  • „Misterioso” in memoriam K. Penderecki na organy solo (2020)
  • „But if I am laid into the tomb” na organy solo (2020)
  • „Speeches” na akordeon i organy (2020)
  • „Silent Easter” na akordeon i organy (2020)
  • „Die ganzen Welt” na akordeon i organy (2020)
  • „Nigdy więcej wojny” kwartet obojowy (2020)
  • „Archetyp” na dwoje skrzypiec, kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną (2020)
  • „Die ganzen Welt” na trąbkę i organy (2019)
  • „Rosen” na trąbkę i fortepian (2019)
  • „Sounds of nature” na orkiestrę kameralną (fl, cl, pfte, strings) (2019)
  • „4 Pieśni kociewskie” na sopran, fortepian i orkiestrę smyczkową (2019)
  • „Psalterium” na organy (2019)
  • „Ave Maria” na sopran i orkiestrę smyczkową (2018)
  • „Farewell” na organy (2018)
  • „Reformation” Sinfonietta per archi (2017)
  • „Psałterz Dawidów” na kontratenor i fisharmonię (2017)
  • „Alegorie” na organy (2017/2018)
  • Suite nouvelle for organ (2016)
  • Veni Creator Spiritus for organ (2016)
  • „Silent Night” na kwartet smyczkowy (2015)
  • Victimae Paschali Laudes for organ (2015),
  • „In Memoriam” na organy i kwartet smyczkowy (2014)
  • „Work in Progress” na orkiestrę kameralną (2014),
  • „Experience” for organ (2014)
  • „Alleluja” na 2 soprany i organy (2010)
  • „Aforyzmy” na wiolonczelę i organy (2009)
  • „Lux aeterna” na kwartet wokalny (2008)
  • „Requiem” na solistów, zespół kameralny i organy (2008)
  • „Nic dwa razy” pieśń na sopran i fortepian (2007)
  • „Kto się w opiekę” wariacje na organy (2007)
  • „Czerwony Kapturek” opera komiczna w 1 akcie (2007)
  • „Cadenz” na altówkę (2006)
  • Preludia fortepianowe (2006)
  • Etiuda na fortepian (2005)
  • Missa da camera (2005)
  • „Kyrie” na solistów, zespół kameralny (2005)